Als je christen bent en je worstelt in of met je
huwelijk, waardoor je nadenkt over een mogelijke scheiding, dan vraag je je
misschien ook af: ‘Mag scheiden wel van God?’ Een begrijpelijke vraag. Als je
je leven met God wilt gaan, kun je zo’n ingrijpende beslissing niet zonder Hem
nemen.
Over deze vraag is onder christenen geen algemeen geldend antwoord. De
Bijbelgedeelten die over echtscheiding gaan, beschrijven specifieke situaties
en zijn op verschillende manieren uit te leggen. Bovendien is iedere
huwelijkssituatie uniek en kunnen we hier geen algemene regels geven die voor
jou gelden, zonder dat we jouw specifieke ins en outs kennen. We beperken ons
daarom tot het bespreken van twee belangrijke Bijbelgedeelten.
In het evangelie wordt een gesprek beschreven dat Jezus heeft met een aantal
Farizeeën. Ze vragen Hem: ‘Om welke redenen mag een man zijn vrouw verstoten?’
Dit gesprek is te vinden in Matteüs 19: 3-10 en Marcus 10: 2-12.
Gods bedoeling: het huwelijk
Jezus antwoordt niet direct op hun vraag. Hij
vertelt hen over de bedoeling van het huwelijk. God heeft bij de schepping van
de mens gelijk gezegd: ‘Het is niet goed als de mens alleen is.’ Daarom heeft
Hij hem een partner gegeven, een gelijke, om mee te leven. In een huwelijk
laten zij alles achter van hun oude leven en geven zich volledig aan elkaar, ze
worden een eenheid (Genesis 2: 24).
Zo’n verbinding is bedoeld als een veilige plek waarin een man en een vrouw
elkaar liefhebben en ondersteunen. Trouw aan elkaar is daarin heel belangrijk,
het is niet de bedoeling dat die band verbroken wordt. ‘Wat God heeft
verbonden, mag een mens niet scheiden.’
Aardse werkelijkheid: echtscheiding
Maar de werkelijkheid van de gebroken schepping is
niet zo mooi. Het huwelijk is lang niet altijd een veilige plek waar liefde en
zorg de boventoon voeren. Ernstige misdragingen als geweld en vernedering
kunnen de band tussen mensen kapot maken. Maar ook zonder dit soort uitwassen
kunnen man en vrouw van elkaar vervreemden.
Er gebeuren dingen die beide echtelieden anders verwerken: een overlijden, een
ontslag, het uitblijven van een kind. Of de communicatie wordt steeds slechter
waardoor ruzie de boventoon voert. Hoe zeer ruzie het leven kan vergallen, weet
ook de spreukendichter. ‘Je kunt beter in een hoek op het dak wonen of zelfs in
de woestijn, dan in een huis waar ruzie heerst,’ zegt hij (Spreuken 21: 9, 19).
Echtscheidingsbrief
Als het in een huwelijk slecht gaat, kunnen er
redenen zijn om uit elkaar te gaan. In de tijd van Jezus was er een ruime
echtscheidingspraktijk, gebaseerd op de echtscheidingsbrief uit de wet van
Mozes.
Mozes beschrijft deze praktijk in Deuteronomium. Als een man om een of andere
reden van zijn vrouw afwilde, kon hij haar wegsturen. Hij moest haar dan wel
een echtscheidingsbrief meegeven, waarin hij verklaarde dat deze vrouw niet
vanwege overspel was weggestuurd. Op overspel stond namelijk de doodstraf. De
vrouw kon met deze brief haar eer bewaren en een nieuw huwelijk aangaan
(Deuteronomium 24: 1-2).
Deze praktijk werd in het Nieuwe Testament nog volop gebruikt (Matteüs 5: 31).
De discussie ging dan ook niet over het verstoten zelf, maar over de vraag
wanneer dit wel en wanneer dit niet is toegestaan. Er staat immers ‘om een of
andere reden’. Er waren rabbijnen die alleen ernstige redenen toestonden, maar
er waren er ook die genoegen namen met ‘niet onderdanig zijn’ of zelfs ‘niet
kunnen koken’.
Verstoten is onrecht
Jezus gaat echter niet op de redenen in. Hij wijst
de hele praktijk van het verstoten af. Die praktijk is alleen toegestaan omdat
mensen harteloos en koppig zijn. In feite wordt de vrouw onrecht aangedaan als
zij wordt weggestuurd. Daarom wijst God het wegsturen van je vrouw krachtig af
in Maleachi. Wie dat doet, besmeurt zichzelf met onrecht (Maleachi 2: 16).
Jezus gaat nog een stap verder. Zoals hij vaak de wet van Mozes aanscherpt,
doet Hij dat ook hier. Het onrecht blijft namelijk niet beperkt tot de
weggestuurde vrouw, het waaiert uit naar anderen. Hij zegt: ‘Als je je vrouw
wegstuurt en met een ander trouwt, dan pleeg je overspel. Ook de man die
vervolgens met de weggestuurde vrouw trouwt, doet dat.’
Jezus stelt hier niet het hertrouwen ter discussie. Voor een weggestuurde vrouw
was er geen andere weg om te overleven. Het gaat Hem om de gevolgen van het
verstoten. Het gedrag van één, de man die verstoot, leidt tot het overspel van
vier. Des te meer reden om niet te verstoten.
Paulus: de regel in de praktijk
Het tweede gedeelte is uit de brief aan
Korintiërs. Paulus heeft van de gemeente een aantal vragen gekregen over
huwelijk en echtscheiding. Zijn antwoorden staan in 1 Korintiërs 7: 10-17.
Paulus begint met de algemene regel voor huwelijken: ‘Een vrouw mag niet
scheiden van haar man en een man mag zijn vrouw niet wegsturen.’ Vervolgens
bespreekt Paulus een specifiek geval dat speelde in Korintië. Hij geeft aan dat
er geen algemene regel is die hiervoor geldt. Hij geeft daarom een pastoraal
advies, gebaseerd op de woorden van God en geïnspireerd door Zijn Geest.
Deze manier van handelen is voor ons heel herkenbaar. Ook wij lopen tegen
situaties op waarover niet letterlijke adviezen in de Bijbel zijn opgenomen.
Paulus laat ons zien op welke manier we in zulke situaties moeten handelen:
pastoraal, gebaseerd op Gods woord, geïnspireerd door de Geest.
Verlaten worden
Er waren in Korintië mensen die al getrouwd waren,
voordat zij tot geloof kwamen. Hierdoor was er in die huwelijken een gelovige
partner en een ongelovige partner. Werd er nu van de gelovigen verwacht dat zij
weggingen bij de ongelovigen?
Weer geldt er een algemene regel: ‘Laat iedereen blijven waar hij of zij was
toen hij tot geloof kwam.’ Je hoeft je leefsituatie niet te veranderen. Als je
ongelovige partner bij je wil blijven, blijf dan ook bij hem en initieer geen
echtscheiding. Als je ongelovige partner echter niet bij je wil blijven, maar
zelf bij je wil weggaan, dan hoef je niet koste wat het kost bij iemand te
blijven.
veelgestelde vragen
Wat zijn de belangrijkste Bijbelgedeelten over
scheiden?
Deuteronomium 24: 1-2 : Praktijk van
de echtscheidingsbrief
Maleachi 2: 16 : God verafschuwt het wanneer een man zijn vrouw
wegstuurt
Matteüs 19: 6 / Marcus 10: 9 : Wat God heeft verbonden, mag de mens
niet scheiden
1 Korintiërs 7: 10-11 : Degenen die getrouwd zijn geef ik, nee,
niet ik, de Heer geeft hun het volgende gebod: een vrouw mag niet scheiden van
haar man en een man mag zijn vrouw niet wegsturen.
Is echtbreken hetzelfde als echtscheiden in de
Bijbel?
Nee.
Het woord echtbreken betekent het plegen van overspel. Daarover is de Bijbel
overal duidelijk over: het mag niet.
Echt scheiden is het verbreken van een huwelijk. Ook in de Bijbel werd een
huwelijk publiek gesloten met mensen en God als getuige. Bij een scheiding
wordt deze verbinding beëindigd.
Bestaat de beëindiging van een huwelijk ook
voor God?
Ja.
Een huwelijk wordt ook in Bijbel gezien als een publieke aangelegenheid waarbij
mensen en God getuige zijn (Bijv. Maleachi 2: 14). Het hebben van gemeenschap
is niet hetzelfde als trouwen. Ongehuwden die gemeenschap hebben, wordt
opgedragen te trouwen (Bijv. Deuteronomium 22: 29). Zij zijn dus nog niet
getrouwd. Een huwelijk kan officieel ontbonden worden, door het geven van een
echtscheidingsbrief, de juridische procedure uit die tijd.
Sommige mensen zeggen dat een huwelijk voor God niet kan eindigen. Dat, wat
mensen ook doen, in Zijn boekhouding de scheiding altijd blijft bestaan. Zij
baseren zich op Matteüs 19: 6 / Marcus 10: 9 waar staat: ‘Wat God verbonden
heeft, mag de mens niet scheiden.’
Jezus zegt dit als een aansporing om niet tot echtscheiding over te gaan. Hij
zegt niet dat het niet kan, maar dat je het niet moet doen. Ook de
afwijzing uit Maleachi (God verafschuwt de man die zijn vrouw wegstuurt) geeft
de indruk dat God deze echtscheiding uiterst serieus neemt.
Bovendien heeft God in de tijd van Mozes de praktijk van de echtscheidingsbrief
toegestaan. Dat het huwelijk werkelijk als ontbonden gold, blijkt uit het feit
dat man en vrouw konden hertrouwen. Alleen een priester mocht niet met een
weggestuurde vrouw trouwen, voor andere mannen was er geen belemmering.
Zegt de Bijbel dat overspel een reden is om te
scheiden?
Niet direct.
Overspel is een heel ernstige manier om de huwelijksband kapot te maken. De
Bijbel is hierover heel duidelijk: God keurt overspel altijd af. Het is zo
wezenlijk dat het onderdeel van de tien geboden is.
In het Oude Testament wordt overspel ernstig bestraft: zowel de man als de
vrouw moet worden gedood (Leviticus 20: 11 / Deuteronomium 22: 22). Het
overspel is geen reden voor echtscheiding, maar voor terechtstelling. Nu
bestaat de doodstraf voor overspel niet meer. Als we deze geboden toch willen
volgen, kun je zeggen dat de echtbrekers ‘als dood’ mogen worden gezien. Een
echtscheiding is dan mogelijk.
Jezus bespreekt in het gesprek met de Farizeeën de praktijk van de
echtscheidingsbrief, maar op gevallen van overspel gaat Hij niet in. Hij geeft
dat zelf aan als Hij zegt: ‘Wie zijn vrouw verstoot – om een andere reden dan
overspel – en met een ander trouwt, die pleegt overspel’ (Matteüs 19: 9). Veel
mensen concluderen op grond van deze tekst dat echtscheiding is toegestaan in
het geval van overspel.
Jezus maakt het ons lastig door zijn reactie op de overspelige vrouw (Johannes
8: 1-11). Hij veroordeelt haar niet, maar stuurt haar terug naar huis. Naar
haar huwelijk dus. Complicerend zijn ook Zijn uitspraken over de definitie van
overspel. In het Oude Testament was overspel gemeenschap met iemand hebben
(Bijv. Numeri 5: 12-13). In de Bergrede scherpt Jezus de wet van Mozes aan. Hij
zegt: ‘Ieder die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al
overspel met haar gepleegd’ (Matteüs 5: 27-28).